آموزش تست باتری ماشین

اگر ماشین شما استارت نمی‌خورد و روشن نمی‌شود اولین چیزی که باید آزمایش بکنید باتری است. خوشبختانه روش‌های ساده و آسانی وجود دارد تا بتوانید با خیال راحت باتری ماشین‌تان را در خانه تست بکنید. در این مقاله به آموزش تست باتری ماشین با استفاده از مولتی‌متر و همچنین روش تحلیل نتیجه تست خواهیم پرداخت. با آگاهی داشتن از شرایط باتری می‌توان از به درستی بهترین زمان برای تعویض باتری را تشخیص داد تا از خاموش شدن ماشین و از کار افتادن باتری جلوگیری کرد. برای تست باتری ماشین به یک مولتی‌متر دیجیتالی نیاز خواهید داشت. با ما در ادامه آموزش تست باتری ماشین همراه باشید تا یاد بگیرید چگونه سر از وضعیت سلامتی و شارژ باتری ماشین‌تان در بیاورید.

برای تست باتری ماشین به چه لوازمی نیاز داریم؟

مولتی‌متر: برای اندازه‌گیری ولتاژ باتری قطعا به یک مولتی‌متر نیاز خواهیم داشت. در صورتی که به مولتی‌متر دسترسی نداشتید، می‌توانید از یک ولت‌متر استفاده کنید.

شارژر باتری: اگر باتری ماشین خالی شده باشد به یک شارژر باتری نیاز خواهید داشت. شارژر قطره‌ای بهترین انتخاب برای شارژ بلند-مدت است، در حالی که شارژ شارژرهای معمولی تنها برای استفاده‌های کوتاه‌-مدت‌تر نتیجه‌بخش هستند.

لوازم ایمنی: وقتی با باتری ماشین کار می‌کنید بسیار مهم است که هرگز از لوازم ایمنی مانند دستکش کار سالم و عینک محافظ غاقل نشوید. لوازم ایمنی از شما در برابر اسید باتری که سوزاننده و مضر است محافظت می‌کنند.

تست باتری ماشین بهترین راه برای تشخیص این است که آیا باتری ماشین نیازی به جایگزینی دارد یا خیر. تست باتری ماشین می‌تواند با مولتی‌متر یا ولت‌متر صورت بگیرد. اگر عددی که دستگاه نشان می‌دهد ۱۲.۶ ولت یا بیشتر باشد بدان معناست که باتری سالم است، اما عدد زیر ۱۲.۶ نشان می‌دهد که باتری احتمالا مشکلی داشته و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

آموزش تست باتری ماشین با مولتی‌متر

1. ولتاژ باتری را بررسی کنید

سالم‌ترین باتری‌های ماشین از ولتاژ ۱۲.۶ یا بالاتر برخوردار هستند. اگر ولتاژ باتری زیر ۱۲.۶ باشد یعنی باتری باید تعویض بشود.

2. خروجی آمپراژ باتری را بررسی کنید

مولتی‌متر همچنین می‌تواند برای آزمایش خروجی آمپراژ باتری ماشین نیز مورد استفاده قرار بگیرد. مولتی‌متر با اندازه‌گیری میزان جریان جاری در پایانه‌های باتری، خروجی آمپراژ را آزمایش می‌کند. خروجی ایده‌آل باید جایی میان ۶۰ الی ۸۰ آمپر باشد.

3. اعمال آزمایش فشار روی باتری

آزمایش فشار نشان می‌دهد که باتری زیر فشار (مانند زمانی که موتور ماشین روشن است) چه میزان جریانی را می‌تواند ارائه بدهد. برای اعمال تست فشار، مولتی‌متر را به قطب‌های مثبت و منفی باتری ماشین متصل کرده و سپس موتور ماشین را روشن نمایید. مولتی‌متر در این لحظه باید افت ولتاژی معادل ۰.۵ ولت و نه بیشتر را نشان بدهد تا دریابیم باتری سالم است و مشکل افت ولتاژ ندارد.

4. اتصالات و پایانه‌های باتری را بررسی کنید

با دقت پایانه‌های باتری را بررسی کرده و در صورت مشاهده هرگونه رسوب یا زنگار آن را از پایانه باتری بزدایید. همچنین مطمئن شوید که اتصالات باتری نیز سفت و ثابت باشند.

5. باتری را برای تست نزد یک متخصص ببرید

اگر همچنان درباره وضعیت باتری ماشین‌تان مطمئن نیستید بهتر است آن را نزد یک متخصص ببرید تا برای شما آزمایشش بکند. متخصصان برق ماشین و باتری‌سازان تجهیزات و تبحر لازم برای تشخیص دقیق مشکل را در اختیار داشته و شما را در این مسیر راهنمایی خواهند کرد.

چگونه باید ولتاژ باتری ماشین را اندازه بگیریم؟

1. برای اندازه‌گیری ولتاژ باتری ماشین به یک مولتی‌متر نیاز خواهید داشت.

2. پس از آنکه مولتی‌متر را تهیه کردید، آن را روی تنظیمات مناسب ولتاژ قرار بدهید.

3. سری‌های مولتی‌متر را روی قطب‌های مثبت و منفی باتری قرار بدهید؛ توجه داشته باشید که سری منفی مولتی‌متر باید روی قطب منفی و سری مثبت آن نیز باید روی قطب مثبت قرار بگیرد.

4. حال مولتی‌متر اطلاعاتی ولتاژ کنونی باتری را در اختیارتان خواهد گذاشت.

5. اگر ولتاژ باتری ۱۲ ولت بود یعنی شارژ باتری کامل است. اگر ولتاژ آن کمتر از ۱۲ بود یعنی باتری ماشین‌تان نیاز به شارژ دارد.

6. همچنین می‌توانید ولتاژ باتری هنگام استارت خوردن ماشین و ولتاژ پایانه‌های باتری ماشین زمانی که موتور آن روشن است را هم آزمایش و اندازه‌گیری کنید. اگر دینام ماشین درست کار بکند ولتاژ باتری آن هنگام روشن بودن موتور باید بین ۱۳.۵ الی ۱۴.۵ ولت باشد.

7. اگر عددی که مولتی‌متر از ولتاژ ماشین هنگام روشن بودن باتری نشان داد زیر دامنه مذکور باشد، می‌توان این طور نتیجه گرفت که دینام ماشین مشکل دارد. بنابراین در چنین مواقعی بد نیست جهت بررسی و آزمایش دینام به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.

8. همیشه به یاد داشته باشید که پیش از کار با هرکدام از اجزای الکتریکی ماشین باید اول اتصال پایانه منفی باتری را قطع بکنیدو این کار از بروز شوک‌های الکتریکی خطرناک جلوگیری می‌کند.

چگونه پایانه‌های باتری ماشین را بررسی کنیم؟

اگر هنوز مطمئن نیستید که پایانه‌های باتری‌تان پاک هستند یا خیر، همیشه بهتر است یک بار دیگر آن‌ها را بررسی کنید. اگر افت ولتاژ باتری بیش از ۰.۲ ولت باشد یعنی اتصال کابل‌ها و پایانه‌های باتری ایراد دارد. این مشکل می‌تواند توسط رسوب روی پایانه‌های باتری یا صرفا درست بسته نشدن کابل‌ها و اتصالات ایجاد شده باشد. برای شستشوی پایانه‌های باتری می‌توانید از یک فرچه سیمی مسواکی یا خمیر دندان برای زدودن رسوباتی که روی پایانه‌ها تشکیل شده‌اند استفاده کنید. اگر پس از شستشو، همچنان اتصال به درستی ایجاد نشود احتمال دارد که لازم باشد سرباتری‌های خود را تعویض کنید.

چگونه می‌توان خرابی باتری ماشین را تشخیص داد؟

روشن نشدن ماشین در شروع‌ روز می‌تواند بسیار دلسردکننده باشد. دلایل معدودی برای بروز این اتفاق وجود دارد که یکی از رایج‌ترین آن‌ها خرابی باتری است. بیایید چندی از علائمی که نشان می‌دهند ممکن است باتری ماشین‌تان خراب شده باشد را مرور کنیم:

• موتور ماشین دیر استارت می‌خورد و روشن می‌شود

• نور چراغ‌های جلو بی‌رمق است.

• سیستم پخش صوتی ماشین ضعیف است.

• نشتی یا ترک‌خوردگی‌هایی روی بدنه باتری ماشین دیده می‌شود.

• اگر هر یک از این موارد بالا رو مشاهده کردید فکر بدی نیست که در اولین فرصت ماشین‌تان را نزد یک مکانیک ببرید و از او بخواهید باتری‌تان را تست کند. آن‌ها می‌توانند با اجرای یک تست ساده ببینند که آیا باتری شارژ نگه می‌دارد یا اینکه زمان تعویض آن فرا رسیده است.

جمع‌بندی

در مجموع تست باتری ماشین در خانه فرآیند آسانی است که می‌تواند پول و زمان شما را حفظ کرده و شما را از دردسر دور نگه دارد. با پیگیری قدم به قدم این مقاله به سادگی قادر خواهید بود تشخیص بدهید که آیا باتری ماشین‌تان نیاز به تعویض دارد یا خیر.

اگر هر سوالی درباره تست باتری ماشین دارید یا مایلید اطلاعات بیشتری درباره تعویض باتری ماشین‌تان کسب کنید، با ما در آقای باطری تماس بگیرید. ما خوشحال خواهیم شد که بتوانیم شما را در فرآیند تعویض و نگهداری باتری ماشین‌تان یاری بنماییم.

سوالات متداول: 

چه چیزی می‌تواند هنگامی که ماشین خاموش است مسبب تخلیه باتری آن بشود؟

موارد اندکی وجود دارند که هنگامی که ماشین خاموش است می‌توانند شارژ باتری آن را کاهش بدهند. رایج‌ترین موردی که می‌تواند موجب این اتفاق بشود زمانیست که راننده فراموش می‌کند پیش از خارج شدن از ماشین، لوازم برقی ماشین مانند چراغ جلو یا داخلی، ضبط صوت، رادیو، مسیریاب یا شارژر تلفن همراهش را از ماشین جدا کند. یکی دیگر از مواردی که موجب تخلیه باتری ماشین در خاموشی آن می‌شود خرابی دینام است. یک دینام بد همچنین می‌تواند باعث شود که ماشین شما استارت نخورده و روشن نشود. به هر حال مشکل از هر کجا که باشد بهتر است هرچه سریع‌تر برطرف شود تا روزی در جاده یا خیابان به مشکل خالی شدن باتری بر نخورید.

باتری‌های ماشین چند سال عمر می‌کنند؟

طول عمر میانگین باتری‌های ماشین بین 2 تا 3 سال است. با این حال اگر در مناطق گرمسیر زندگی کنید یا اینکه مصرف زیادی از لوازم جانبی ماشین (مانند بخاری یا کولر) داشته باشید، باتری شما طول عمر کمتری خواهد داشت. هوای گرم باعث می‌شود مواد شیمیایی داخل باتری زودتر تبخیر بشوند، از آن دست، استفاده مفرط از لوازم جانبی ماشین نیز فشار زیادی روی باتری ماشین وارد خواهد کرد و به طبع از طول عمر مفید آن خواهد کاست. اگر به خوبی از باتری ماشین‌تان مراقبت کنید و همیشه شارژ مناسبی دلشته باشد می‌تواند مدت طولانی‌تری شما را همراهی کند. با نگهداری اصولی برخی باتری‌ها حتی تا ۱۰ سال نیز عمر خواهند کرد.

چگونه بدون مولتی‌متر می‌توان ولتاژ باتری را چک کرد؟

می‌توان ولتاژ باتری ماشین را توسط روشن کردن ماشین و بررسی ولتاژ دینام، چک کرد. دینام زمان کار باید حدود ۱۴ ولت برق تولید کند. اگر خلاف این را مشاهده کردید یعنی یا دینام، یا باتری مشکل دارند. شما همچنین می‌توانید با استفاده از ولت‌متر ولتاژ پایانه‌های باتری را اندازه بگیرید. ولتاژ پایانه‌های باتری هنگام خاموشی ماشین باید حدودا ۱۲.۶ ولت باشند و پس از روشن شدن ماشین باید تا ۱۴ ولت افزایش بیابند. چیزی خلاف این را مشاهده کردید باید نتیجه گرفت که مشکلی در سیستم شارژ ماشین وجود دارد.